Tiltredende medlem

Lena Amalie Hamnes

Medlem komite for samferdsel

Lena Amalie Hamnes

Lena Amalie Hamnes (49) bor i Svolvær og jobber som mattelærer på Aust-Lofoten Videregående Skole. Hun er en aktiv samfunnsdebattant og skrev i 2006 boka "Naken uten fisk" og har blant annet engasjert seg sterkt innen fiskeripolitikk, arbeidet med å realisere LOFAST og Lofoten Kulturhus og ikke minst kampen mot oljeboring i havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.                     «Klima og miljø er vår tids viktigste sak, vi må ta vårt ansvar lokalt slik at vi tar vare på naturen vår og klimautslippene reduseres. For meg er det ekstra viktig å lytte til innbyggere i Vågan som ikke «roper» høyest og sjelden når avisspaltene. For også i våre lokalsamfunn er det mange som sliter og kjenner på utenforskap. Det være seg ungdom, eldre, psykisk syke, bosatte flyktninger eller de som f.eks sliter økonomisk fordi AAP-ordningen er kuttet.Næringsutvikling og arbeidsplasser er en forutsetning for utvikling og god kommuneøkonomi.  Men det må være en utvikling der vi som samfunn og politikere tar styringen over hvilken utvikling vi ønsker i kommunen og i Lofoten. Ikke minst vil jeg være pådriver for en nasjonal fiskeripolitikk som sikrer at fiskeressursene forblir felleskapets eie og der mest mulig av verdiskapinga skjer lokalt. Jeg vil jobbe like hardt for en nasjonal reiselivspolitikk som gjør det mulig å finansiere nødvendig tilrettelegging.Jeg vil kjempe for at vi i Vågan Kommune skal ha en god eldreomsorg der de ansatte tilbys hele, faste stillinger. Jeg vil bli en ordfører for DEG. En ordfører som lytter og som vil jobbe knallhard for at Vågan blir en enda bedre kommune å bo i og at vi blir hørt av de som bestemmer over oss i fylke og stat.Bruk stemmeretten din. Jeg håper du vil stemme på Arbeiderpartiet eller et av partiene som vil bidra til et nytt flertall i Våg