Våre politikere

Kommunestyret

• Vår ordførerkandidat Lena Amalie Hamnes (49) bor i Svolvær og jobber som mattelærer på Aust-Lofoten Videregående Skole. Hun er en aktiv samfunnsdebattant og skrev i 2006 boka "Naken uten fisk" og har blant annet engasjert seg sterkt innen fiskeripolitikk, arbeidet med å realisere LOFAST og Lofoten Kulturhus og ikke minst kampen mot oljeboring i havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. «Klima og miljø er vår tids viktigste sak, vi må ta vårt ansvar lokalt slik at vi tar vare på naturen vår og klimautslippene reduseres. For meg er det ekstra viktig å lytte til innbyggere i Vågan som ikke «roper» høyest og sjelden når avisspaltene. For også i våre lokalsamfunn er det mange som sliter og kjenner på utenforskap. Det være seg ungdom, eldre, psykisk syke, bosatte flyktninger eller de som f.eks sliter økonomisk fordi AAP-ordningen er kuttet. Næringsutvikling og arbeidsplasser er en forutsetning for utvikling og god kommuneøkonomi. Men det må være en utvikling der vi som samfunn og politikere tar styringen over hvilken utvikling vi ønsker i kommunen og i Lofoten. Ikke minst vil jeg være pådriver for en nasjonal fiskeripolitikk som sikrer at fiskeressursene forblir felleskapets eie og der mest mulig av verdiskapinga skjer lokalt. Jeg vil jobbe like hardt for en nasjonal reiselivspolitikk som gjør det mulig å finansiere nødvendig tilrettelegging. Jeg vil kjempe for at vi i Vågan Kommune skal ha en god eldreomsorg der de ansatte tilbys hele, faste stillinger. Jeg vil bli en ordfører for DEG. En ordfører som lytter og som vil jobbe knallhard for at Vågan blir en enda bedre kommune å bo i og at vi blir hørt av de som bestemmer over oss i fylke og stat. Bruk stemmeretten din. Jeg håper du vil stemme på Arbeiderpartiet eller et av partiene som vil bidra til et nytt flertall i Vågan.»

• Holger Pedersen er fisker og bor i Henningsvær og er vår varaordførerkandidat. Holger har hatt ulike tillitsverv i partiet de siste 30 år og sitter i dag i kommunestyret og NPU. Omtrent like lenge har Holger Pedersen arbeidet for et oljefritt LoVeSe.🐟 "Jeg er svært opptatt av arbeiderpartiets fordelingspolitikk og grunnverdier i tillegg til at næringspolitikk ligger meg nært"

• Kjell Einar Kristiansen bor i Kabelvåg og arbeider som rådgiver i Kystverket. Kjell Einar er aktiv i fagbevegelsen og er avdelingsleder i Norsk Arbeidsmannsforbund i Nordland. "Som fagorganisert er jeg opptatt av arbeid til alle, økt kamp mot arbeidskriminalitet og sosial dumping. Vi må stille krav til seriøsitet i kommunale innkjøp og kontrakter"

• Oddrun Ellingsen Storhaug bor i Svolvær og jobber som butikkmedarbeider. Oddrun er vår 5.kandidat og nestleder i Vågan Arbeiderparti "Jeg tror på et samfunn der alle må få mulighet til å bidra, menneskene i samfunnet er den største ressursen vi har – det er folk som skaper både skoler, sykehus og veier"

• Christer Jakobsen

Christer Jakobsen bor i Kabelvåg. Han er utdannet barne og ungdomsarbeider og jobber i Nordlys Barnehage. Christer har flere verv i Fagforbundet og er en bowler i toppklasse.

Styret

• Nora Abelsen Lorentzen bor i Svolvær og er leder i AUF Vågan. Nora står på 7.plass på vår kommunevalgliste og går siste året på videregående skole. "Jeg brenner for en styrket skolehelsetjeneste. Ungdom møter i dag ofte en stengt dør eller beskjeden om å gå inn på ung.no når de besøker helsetjenesten på skolen. Jeg vil at det skal være flere kvalifiserte helsesykepleiere på skolen, som er tilgjengelig hver dag, slik at elever som trenger hjelp ikke møter på en stengt dør."

• John-Arne Jakobsen

John Arne Jakobsen (60) bor i Svolvær og jobber som gjeldsrådgiver i NAV. John Arne har hatt svært mange verv innen idretten og mye engasjement innen frivillig arbeid. " Jeg brenner mest for et godt oppvekstmiljø for barn og ungdom, større fokus på miljø og mulighet for flere å få eie egen bolig"